Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

onsdag 2 oktober 2024

Propellern - Uppstart av gruppernas arbete

Hej alla familjer på Propellern!

Nu när vi kommit några veckor in på terminen kan vi se hur vi alla börjat landa i våra rutiner och miljöer. Våra nya kompisar som började i augusti har skapat en trygghet och relationer till barn och pedagoger och vi har kunnat börja mer med vårt tema i de mindre grupperna. Vi alla på Propellern har matematik som tema, men som vi beskrivit tidigare jobbar grupperna med det på lite olika sätt utifrån intressen och förkunskaper. 

De yngre barnen på avdelningen har jobbat med sagor och sång. De har t.ex. fått lyssna till flanosagan om Bockarna Bruse. I denna saga benämns och konkretiseras flera matematiska begrepp som antal och räkneramsan (1, 2, 3) storlek (lilla, mellan och stora bocken), ordning (första, andra och tredje) och olika lägesord (under, bredvid, över, på o.s.v.)

Barnen har även fått höra en annan variant av sagan där det i stället för bockar handlar om bilar.

De har också skapat med tema höst och gjort igelkottar och höstlöv


De äldsta barnen som går sista året har fått möta figurerna "Rutan & Randan". En förmiddag knackade det på och utanför Propellern satt de och ville komma in. Med sig hade de ett brev...

Så, vi började med att läsa boken om mätning och sedan fick barnen själva testa att mäta med morötter, precis som Rutan och Randan gjorde i boken. Syftet med detta var att barnen skulle få möjlighet till förståelse för mätning och hur man kan mäta och jämföra. Vi pratade om begrepp som lång/längst, kort/kortast, räknade och jämförde och barnen ville mäta allt möjligt så som kroppen, kroppsdelar och olika material. 




Tillfället efter fick barnen själva fundera ut saker man kan mäta med och de kom på att man kan mäta med exempelvis magneter, duplo och pennor.

Rutan och Randan blir väl omhändertagna av barnen och barnen själva kom med förslaget att skapa ett hus till dem. Så en förmiddag gick vi tillsammans in i ateljén och barnen fick fundera ut vad de tyckte att Rutan och Randan behöver och av vilket material man skulle kunna skapa det. Det blev en skorsten, lampa, leksakslåda, tv, huslarm, första hjälpenlåda och massa kalaspynt. Förutom skapande processer lyfte vi återigen olika matematiska begrepp och använde figurerna Rutan och Randan för att mäta och jämföra i vilken storlek sakerna behövde vara. 




De äldsta barnen har också arbetet med Väpplarna, mer om det i ett eget blogginlägg.

Med vänliga hälsningar Anna, Tulay och Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar