Hej alla familjer på Propellern!
Under mars har de äldsta barnen på Propellern fortsatt med Väpplarna och Väpplaren Tuva (naturvetenskap) och fokuset har varit vatten. Vi startade upp med att barnen fick göra en mindmap med tankar om varför vi behöver vatten.
Vid nästa tillfälle tog vi en promenad till lekparken och Bråviken och samlade vatten i en glasburk. När vi kom tillbaka till förskolan hällde vi kranvatten i en annan och jämförde sedan likheter och skillnader i utseende, lukt och smak (vi doppade fingret). Vi kom även in på samtal om hållbar utveckling, om människors olika tillgång till vatten och varför det är bra att inte slösa på vatten.
"Alla människor har inte vatten"
"Det finns inte hur mycket vatten som helst"
"Man kan stänga av kranen så sparar man"
"I vissa länder typ Afrika finns inte vatten. Då får man ta från havet eller Nilen"
Vi har också pratat om växters behov av vatten och gjorde ett experiment där vi ställde en bukett tulpaner i en vas med vatten och en bukett i en vas utan. Vi kunde sedan följa hur tulpanerna i vasen utan vatten vissnade snabbare.
Barnen har fått upptäcka att vatten avdunstar genom att vi fyllde en kanna till 600 ml. Vi har sedan tittat regelbundet och upptäckt hur mängden minskat vartefter tiden gått. Kannan är nu tom. Häftigt tyckte barnen!
Vi har samtalat och experimenterat om vattens ytspänning. Barnen fyllde en tallrik med vatten och hällde därefter i kanel. Kanelen spred sig som en hinna över vattnet. Sedan fick de ställa hypoteser om vad de trodde skulle hända när de droppar diskmedel i.
"Diskmedlet kommer sjunka"
"Kanelen kommer sprida sig"
De kunde sedan observera hur ytspänningen bröts och hur kanelen spred sig åt sidorna.
Vi testade därefter hur mycket vatten man kan hälla i ett glas utan att det rinner över, och barnen fascinerades över att vi kunde fortsätta hälla även när ytan nått kanten med hjälp av vattnets ytspänning. Även nu fick barnen droppa en droppe diskmedel i och upptäckte då hur ytspänningen försvann.
Nu har vi startat arbetet med känslor, vi jobbar med känslor kopplade till sagan vanten.
Vi har jobbat mycket med samarbetsövningar för att barnen ska utveckla sitt sociala samspel.
Vi har även vart på promenad till olika lekplatser för att barnen ska få öva på att lämna förskolan men även utforska närmiljön.
Vi har uppmärksammat att vi har väldigt kreativa barn på propellern. Vi har därför gett barnen utrymme och tid att skapa på egen hand. De använder sedan sina verk i leken.
Med vänliga hälsningar Anna B, Therese, Pernilla, Anna S och Viktor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar