I mars månad har vi hunnit med många olika undervisningsaktiviteter
både planerat och spontant.
Vi har varit på utflykter i naturen där vi har
haft matematik i naturen, vi pratar om olika matematiska begrepp och barnen
fick olika matematiska uppdrag att lösa genom att samarbeta.
Vi gjorde en cirkel tillsammans av kottar, en
triangel av pinnar. Barnen
fick hämta en smal pinne och lägga en kotte bredvid. Barnen får hämta tre löv och lägga på filten som
vi hade med oss.
Matematik i naturen handlar om att upptäcka och
använda matematiska begrepp i den naturliga miljön. Genom att utforska naturen
får barnen möjlighet att utveckla sin förståelse för matematik på ett konkret
och lekfullt sätt.
Vi fortsätter att utgå ifrån sagan om vanten, vi
läser om och om igen och lär oss genom upprepning, vi återberättar och får
förståelse för innehållet i berättelsen.
Vi övar att känna igen djuren och dess namn som
sagan innehåller.
Hur låter djuren och hur ser de ut.
Vi jämför och sorterar djuren och fokuserar på
att utveckla barnens matematiska och språkliga förmågor genom sagans innehåll.
I övrigt leker vi olika lekar med alla våra barn med
fokus på samarbete och turtagning.
Barnen får ta en färgad magnet från en aktivitetspåse.
Vi jämför magneters färg och parar ihop med rätt färg
på bollarna, det är känslobollar med olika uttryck ritat på bollen.
Vi berör färg, form och antal. Sex barn, sex bollar,
alla fick en varsin.
Vi ser bollarnas olika känslouttryck och
beskriver det tillsammans.
Matematik, språk och kommunikation
Samarbete, vänta på sin tur, lyssna på andra.
En spännande, uppskattad och lärorik aktivitet.
Mellan gruppen har även fokuserat på geometriska former och försökt få en uppfattning och förståelse för hur olika former ser ut och vad dom heter. Vi har tittat på UR-programmet miniräknarna som har visat oss en bra introduktion om former.Under mars har de äldsta barnen på durken varit tillsammans med de äldsta på propellern fortsatt med Väpplarna och Väpplaren Tuva (naturvetenskap) och fokuset har varit vatten. Vi startade upp med att barnen fick göra en mindmap med tankar om varför vi behöver vatten.
Hälsning
Marie, Bella, Anna, Emma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar