Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

fredag 27 september 2024

Ankaret - Uppstart av våra temagrupper: Pino, Pinolina & Väpplarna

Välkomna tillbaka Pino & Pinolina! 

Förra veckan fick Ankaret ett brev. Våra vänner Pino och Pinolina har varit på semester och ville nu gärna flytta tillbaka till Ankaret. Våra tre grupper möter nu dessa vänner på olika vis. 

Gruppen Väpplarna med de äldsta barnen skapar ett hem till figurerna, under det runda fönstret! 





Vidare har Väpplarna även jobbat med "mig" denna vecka. Att uppmärksamma våra likheter och olikheter samt att reflektera över hur man själv ser ut. Vad har jag för ögonfärg? hårfärg? Vilken färg har jag på mina kläder idag?
Utifrån detta ritade varje barn ett självporträtt, med en handspegel till hjälp. Detta har ritats i den arbetsbok som barnen framöver kommer att jobba i. Nästa vecka är fokus "min familj".


Våra två andra grupper med namnen Pino och Pinolina möter själva karaktärerna och läser en bok som handlar om dem. Hur ser dem ut? Hur ser vi ut? Pinolina ler, då är man glad säger någon. Hur ser vi ut när vi är glada? Dockan är ledsen i boken vi läser, Pino tröstar dockan. Vi kan också trösta varandra om någon är ledsen. 


Barnen har uppmärksammat att Pino har en ljusblå tröja och Pinolina en rosa. Vi erbjuder därför en skapande aktivitet med just de färgerna. Barnen kommer på olika tillvägagångssätt när de ritar. Genom att titta på foton av figurerna och rita fritt eller genom att rita av själva figuren. Vi reflekterar också kring begreppet rund, men i förhållande till deras runda nos och deras runda öron. 


Ytterligare erbjudanden och planerad undervisning denna vecka handlar om just formen rund. Att leta runda saker i vår närhet, både utomhus och inomhus. Barnen fick en mall med cirklar i olika storlekar. Den användes som hjälp för att letade efter både runda saker och andra saker som passade i respektive cirkel. Utöver barnens fina samarbete hade vi också reflekterande samtal om runda former och många olika matematiska resonemang gällande just storlek och form. 


 

En är liten den är stor



Två runda former (cylinderformer) i olika storlek, barnens resonemang:

 Den får inte plats nu

När den står upp får den plats

Kamelen får plats säger nån. Den får inte plats säger nån annan.. 
Jo, fötterna

den här är rund

kullen är rund

den här är rund


I alla våra grupper arbetar vi också just nu med turtagning, i form av att vänta på sin tur och lyssna på vad andra berättar. Genom att använda en så kallad talpinne eller berättarsten. Detta innebär helt enkelt att personen som håller i föremålet är den som vi andra ska försöka vårt allra bästa att lyssna på. I väpplarna- gruppen är föremålet en guldfärgad berättarsten. Vi ser att barnen uppskattar känslan av att bli lyssnad på med hjälp av stenen. 



Trevlig helg önskar Ida, Karin, Celebija och Ankarets fantastiska vikarier! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar