Ytterligare
några veckor har passerat och Väpplarna fortsätter att följa hur naturen
förändras genom vår natur-ruta. Genom att ta kort på samma plats under hela
året så kan vi följa hur trädet förändras men även hur vädret skiljer sig
vid de olika tillfällena. Är det snö? Hur ser himlen ut?
Vi har under de senaste veckorna fokuserat på Väpplaren Tuva och naturvetenskap/teknik
där vi har fått prova på olika experiment och fått resonera kring olika naturvetenskapliga
fenomen. Vi har fortsatt att hålla koll varje vecka på den bägare med vatten
som vi fyllde för en månad sedan och har resonerat tillsammans kring vad som händer med vattnet.
Det var väldigt mycket olika hypoteser om vad som skulle hända med vattnet över
tid, men nu har barnen fått bekräftat att vattennivån sjunker.

Det har varit stort fokus på olika experiment som har med vatten att göra och
vi har pratat om vattnets betydelse för oss människor, för djur och för växter.
Detta har konkretiserats genom att vi har provat att dra ur vatten ur olika
frukter/grönsaker samt tittat på en kortare film, ”Tiggy testar”, som förklarar
på ett tydligt sätt varför det blir så.
Annat som vi provat på är att gå från flytande form till fast form genom att
fylla vatten i ballonger och ställa in i frysen, barnen fick berätta om sina
hypoteser för varandra om vad de tror skulle hända med vattnet.
Det kanske exploderar
Jag vet att det fryser till is
Det blir både vatten och is
Som en kylklamp
Därefter blev det ett uppföljande experiment - att gå från fast form till
flytande form igen, genom att vi tog upp de frysta ballongerna och la på var
sin tallrik. Vi jämförde för att se vilken som smälte snabbast, genom att hälla
salt på den ena isballongen. Många spännande diskussioner och tankar blev det.
Det kommer smälta, det blir vatten överallt på bordet då
Om man håller i den länge blir den varm
Det kommer spricka
Salt smälter is
Is är vatten. Det låter när det spricker
I vårt tema vänskap
fortsätter våra andra grupper att arbeta med boken om Addi. Vi har ena veckan fokuserat på känslan
glad och bland annat skapat gladkollage. Att bläddra i en tidning och fundera
på vad som gör oss glada samt att sätta ord på detta i samtal med varandra var
ett av våra syften med denna aktivitet. Likaså finmotoriska övningar så som att klippa och
klistra.



Vi har också
använt oss av materialet Draken och känslorna. Vi har tittat på ett filmklipp där draken leker dansstopp tillsammans
med katten och grodan, men grodan vet inte hur man gör och då blir katten arg.
Med hjälp av draken kan grodan få en förklaring, bli glad igen och sen dansa
tillsammans. Efter avsnittet fick barnen reflektera över nedanstående frågeställningar.

Vad hände?
Vilken känsla kände grodan?
Varför blev grodan glad?
Hur fick grodan hjälp?
Just vad,
vilken, varför och hur ger barnen en möjlighet att få öva på att resonera
och reflektera.
Vi har också erbjudit en skapande aktivitet där det spelades olika typer av musik under tiden vi målade. Det var både klassisk musik och hårdrock och vi samtalade om våra olika känslor som uppkom under tiden vi lyssnade på musiken. Även här ett syfte av att ge barnen möjlighet att reflektera och resonera utifrån olika frågeställningar, men denna gång tillsammans med skapande aktivitet. Hur känns det i kroppen när vi hör olika slags musik? Väljer vi olika färger beroende på känslan i kroppen?
Barnen satte ord på vilken musik dem gillade och inte. Dem visade också med sitt kroppsspråk vad som lät bra genom att dansa och digga till musiken eller vad dem inte gillade genom att hålla för öronen. Att blanda färger och där med skapa nya färger var något barnen visade nyfikenhet för. Så det får vi planera för att göra fler gånger framöver.
I samband
med alla hjärtans dag uppmärksammade hela förskolan just VÄNSKAP. En gemensam
planering över avdelningarna som bidrar till gemenskap och samsyn över hela
förskolan. Se separat inlägg om vänskapsveckan.
Under vecka
12 och 13 kommer vår förskollärarstudent Emma tillbaka till oss på Ankaret, det
ser vi fram emot.
Trevlig helg
önskar Ida, Karin, Vera och Celebija
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar