Hej!
Nu har ännu en månad snart tagit slut och vi
har hunnit med många olika undervisningssituationer och nya aktiviteter.
Då vi nu har arbetat in oss i vår tydliga
strukturerade organisation inne på Kojen så ser vi hur barnen utvecklats i att
bli trygga i strukturen som bidragit till att barnen blir mer och mer
självständiga i både den fria leken och vid planerade undervisningstillfällena.
Våra mellan och yngsta barn har denna månad fått tagit del av:
Boken "Säg stopp" som handlar om hur Igelkott och Kanin lär sig vad STOPP betyder i trafiken men också att det kan vara bra att säga STOPP till sina kompisar om de gör något man inte vill!
Vi vill
hjälpa barnen att säga STOPP när något sker som de inte vill, att STOPP kan
betyda NEJ! Vi vill ge dem verktyg för att lösa konflikter själva och genom att
prata med varandra.
Vi har läst boken
för barnen om och om igen för att prata om innehållet och dess betydelse, vi har
samtalat om ord och dess betydelse.
Vad och när
kan vi behöva säga stopp?
Barnen uttryckte
många bra reflektioner och erfarenheter
”När någon
tar en bil från mig”
”När någon
slår mig”
”När jag inte
vill kramas”
”När jag inte
vill”
(Detta var
några av de uttryck vi dokumenterat)
När kan man
behöva säga STOPP, vi dokumenterar barnens tankar och reflektioner och sätter
upp på vår dokumentationsvägg. Barnen har fått göra egna stopp-händer och vi
har haft samtal med barnen om sin integritet och rätten att säga stopp.
Igelkott
leker med en leksak som kanin bara tar ifrån honom, då säger igelkott STOPP.
Hur kan man göra istället när man vill vara med och leka och leka med samma
leksak.
Vi samtalar
tillsammans om vad de tycker om de olika situationerna. Vad barnen har för
tankar kring händelsen och hur kan man göra då i stället.
ETT, TVÅ, TRE,
RÖTT LJUS
Och lärt
oss ramsan
GRÖNT; då får
du köra
GULT, sedan
vänta ska du göra
RÖDA färgen,
se nu opp
Den betyder
STOPP
Som avslut på
detta fokus område ”säga stopp” i vårt tema så har barnen själva fått
dramatiserat för varandra med hjälp av karaktärerna , det var roligt ,
spännande och lite nervöst men så stolta
efteråt.
De äldsta barnen har denna månad fokuserat på den sociala väpplaren som har hjälpt barnen att utvecklas i sin sociala förmåga.
Vi startade upp med att prata och reflektera kring ”En kompis känslor” En aktivitet där barnen får samtala om hur kompisar kan ta hand om varandra. Hur vet du om en kompis är ledsen? Hur vet du om en kompis är glad? Hur känns det när kompisarna skrattar? Hur skrattar man snällt? Hur skrattar man elakt? Vad kan man göra om en kompis slåss?
Vi har sett på en film om vänskap
som handlar om hur man gör om man bråkar och säger elaka saker som man sedan
ångrar? Du är bäst:
Att säga förlåt | UR Play vi diskuterade sedan ämnet för att reflektera och
komma fram till saker som är bra att veta om varandra, vi är alla olika och
upplever olika känslor vid olika situationer som kan uppstå.
Vi ser
att utifrån dessa diskussioner och reflektioner så lär vi känna varandra på
djupet och får förståelse för våra likheter och olikheter. Det alla barnen var överens om
var att om dom själva blir arga så vill dom vara själva ett tag för att deras
känslor skulle få lugnas ner.
Vi ser
att samarbetsövningar ger stor utveckling i gruppen där vi har dialog med
varandra, lyssnar och kommer överens.
Vi har lekt leken: Förflyttning i rummet där barnen tillsammans i grupp försöker förflytta sig utan att gå direkt på golvet. En utmanande lek som kräver att vi tillsammans funderar och kommer på en bra lösning, väntar och tar hänsyn.
I den fria leken ser vi ett utvecklat intresse för rollekar vilket vi tycker är väldigt roligt att se då vi värnar om leken. Barns hela personlighet utvecklas i leken. De utvecklas socialt i samspel med andra och känslomässigt då de lär sig att förstå sina egna och andras känslor. De utvecklas även intellektuellt då de tolkar världen och gör den begriplig. Barn bearbetar tankar och känslor genom sin lek, både positiva erfarenheter men även sådant som kan vara svårt.
Hälsning
David, Johanna och Elin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar