Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

fredag 28 februari 2025

Kojen- Februari månad

Hej! 

Nu har ännu en månad snart tagit slut och vi har hunnit med många olika undervisningssituationer och nya aktiviteter.

Då vi nu har arbetat in oss i vår tydliga strukturerade organisation inne på Kojen så ser vi hur barnen utvecklats i att bli trygga i strukturen som bidragit till att barnen blir mer och mer självständiga i både den fria leken och vid planerade undervisningstillfällena.  

Våra mellan och yngsta barn har denna månad fått tagit del av:

Boken "Säg stopp" som handlar om hur Igelkott och Kanin lär sig vad STOPP betyder i trafiken men också att det kan vara bra att säga STOPP till sina kompisar om de gör något man inte vill!

Vi vill hjälpa barnen att säga STOPP när något sker som de inte vill, att STOPP kan betyda NEJ! Vi vill ge dem verktyg för att lösa konflikter själva och genom att prata med varandra.

Vi har läst boken för barnen om och om igen för att prata om innehållet och dess betydelse, vi har samtalat om ord och dess betydelse.

Vad och när kan vi behöva säga stopp?

Barnen uttryckte många bra reflektioner och erfarenheter

”När någon tar en bil från mig”

”När någon slår mig”

”När jag inte vill kramas”

”När jag inte vill”

(Detta var några av de uttryck vi dokumenterat)

När kan man behöva säga STOPP, vi dokumenterar barnens tankar och reflektioner och sätter upp på vår dokumentationsvägg. Barnen har fått göra egna stopp-händer och vi har haft samtal med barnen om sin integritet och rätten att säga stopp.

Vi pedagoger har dramatiserat olika händelser med karaktärerna Kanin och Igelkott för att på ett konkret sätt visa på när och hur man kan säga STOPP till andra. Detta ser vi engagerar och intresserar barnen. Vi har dramatiserat händelser som när Kanin tycker det är jobbigt när två kompisar bråkar om vem som kom först i kön hur kan man säga stopp då och vad betyder det. Igelkott som inte vill bli kramad av fröken när Igelkott kommer på morgonen.

Igelkott leker med en leksak som kanin bara tar ifrån honom, då säger igelkott STOPP. Hur kan man göra istället när man vill vara med och leka och leka med samma leksak.

Vi samtalar tillsammans om vad de tycker om de olika situationerna. Vad barnen har för tankar kring händelsen och hur kan man göra då i stället.

Vi har lekt leken

ETT, TVÅ, TRE, RÖTT LJUS

Och lärt oss ramsan

GRÖNT; då får du köra

GULT, sedan vänta ska du göra

RÖDA färgen, se nu opp

Den betyder STOPP

Som avslut på detta fokus område ”säga stopp” i vårt tema så har barnen själva fått dramatiserat för varandra med hjälp av karaktärerna , det var roligt , spännande och lite nervöst  men så stolta efteråt.

De äldsta barnen har denna månad fokuserat på den sociala väpplaren som har hjälpt barnen att utvecklas i sin sociala förmåga.

Vi startade upp med att prata och reflektera kring ”En kompis känslor” En aktivitet där barnen får samtala om hur kompisar kan ta hand om varandra. Hur vet du om en kompis är ledsen?  Hur vet du om en kompis är glad? Hur känns det när kompisarna skrattar? Hur skrattar man snällt?  Hur skrattar man elakt? Vad kan man göra om en kompis slåss?

Vi har sett på en film om vänskap som handlar om hur man gör om man bråkar och säger elaka saker som man sedan ångrar?   Du är bäst: Att säga förlåt | UR Play vi diskuterade sedan ämnet för att reflektera och komma fram till saker som är bra att veta om varandra, vi är alla olika och upplever olika känslor vid olika situationer som kan uppstå.

Vi ser att utifrån dessa diskussioner och reflektioner så lär vi känna varandra på djupet och får förståelse för våra likheter och olikheter. Det alla barnen var överens om var att om dom själva blir arga så vill dom vara själva ett tag för att deras känslor skulle få lugnas ner.

Vi ser att samarbetsövningar ger stor utveckling i gruppen där vi har dialog med varandra, lyssnar och kommer överens.

Vi har lekt leken: Förflyttning i rummet där barnen tillsammans i grupp försöker förflytta sig utan att gå direkt på golvet. En utmanande lek som kräver att vi tillsammans funderar och kommer på en bra lösning, väntar och tar hänsyn.

Vi har skapat en gemensam kompis larv där larven saknade sin kropp som vi tillsammans skapade och varje kroppsdel fick ett ord som beskriver hur vi ska vara mot varandra. Barnen kom på orden eller meningen tillsammans: Vi ska vara snälla mot varandra, visa hänsyn, respektera varandra, lyssna och ta hand om varandra så vi mår bra. Väldigt fina ord som vi diskuterade och lärde oss dess innebörd. Fråga gärna ert barn om kompis larven så får du säkert höra deras egna tankar om orden.

Under denna månad har vi även arbetat och fortsatt lära oss och utvecklat våra förmågor i matematiska begreppet mönster. Vi har tittat på undervisningsfilmer som förtydligar och förklarar så barnen förstår ett mönsters uppbyggnad, vi har gjort ljud mönster, rörelse och matematiska mönster. (fråga gärna ert barn om hur man gör ett mönster) 

I den fria leken ser vi ett utvecklat intresse för rollekar vilket vi tycker är väldigt roligt att se då vi värnar om leken.  Barns hela personlighet utvecklas i leken. De utvecklas socialt i samspel med andra och känslomässigt då de lär sig att förstå sina egna och andras känslor. De utvecklas även intellektuellt då de tolkar världen och gör den begriplig. Barn bearbetar tankar och känslor genom sin lek, både positiva erfarenheter men även sådant som kan vara svårt.

Hälsning

David, Johanna och Elin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar