Hej och välkomna till ett nytt blogginlägg där vi delar med oss av våra dagar.
Vi har introducerat boken "Sagan om vanten" för barnen och vi fortsätter att jobba kring den. Sagan börjar med att en pojke tappat sin röda vante i skogen, och flera djur flyttar in i vanten. De djur som flyttar in är Musen, Grodan, Räven, Vildsvinet, Vargen, Björnen och Myran. Alla ser de olika ut men blir goda vänner.
Boken belyser olikheter och i våra mindre projektgrupper pratar vi om att inkludera varandra även om vi tänker och tycker olika.
I gruppen Rävarna har fokuset legat på just antalet djur och vilka färger alla djuren har. Barnen fick välja ut ett av djuren och målade av de. Vi tittade tillsammans vilka färger som krävdes och hur stora vi trodde att djuren var på pappret. Även om alla i gruppen målade på ett var sitt papper hjälptes de åt att välja ut färger. Syftet var att utöka våra kunskaper inom färglära och utöka vårt ordförråd. Vi kommer fortsätta att undersöka dem olika djuren genom att titta på hur stora och små dem är. "Är en björn större än fröken?".
Två grupper tog en promenad till skogen där dem dramatiserade sagan genom olika rekvisita som dem tog med sig.
I gruppen björnarna har vi fortsatt med sortering med utgångspunkt från sagan om vanten.
Barnen har fått sortera vantar med olika mönster, syftet var att öka förståelsen för vilka olika sätt man kan sortera på, de har även utmanats i att klippa och färglägga dem.
Vi har också läst sagan om vanten där barnen har fått träna på räkneordningen genom att lägga siffror på djuren, vem som kom först och sist. I samband med detta fick barnen välja bland olika djur, både de som var med i vanten och de som inte var med och sortera dem som bodde i vanten.
Vi kommer att fortsätta med att utmana barnen inom matematiska begrepp med att börja introducera geometriska figurer, vilka finns det, vad heter de, var kan vi hitta dem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar