Hej!
Nu börjar julstämningen infinna sig på Propellern. Vi tränar dagligen luciasånger inför torsdagens luciafirande. En grupp kommer även under veckan att gå till Tegelgårdens äldreboede och lussa för de som bor där.
Vi har också börjat med olika julpyssel så som smågranar, julkort och en gemensam stor gran som barnen fått skapa pynt till. I december arbetar vi med vår kompiskalender där varje lucka har en aktivitet som syftar till att skapa trygghet och samhörighet. Detta sker genom samtal, lek, aktiviteter. Barnen får möjlighet att träna empati, turtagning och problemlösning. Vi har även skapat en adventskalender som vi kallar tomtekalendern. Där får barnen varje dag limma dit en del av tomtens skägg. Den 24e har tomten fått ett långt och fint skägg.
Idag, tisdag, har alla barn på avdelningen fått vara med och baka pepparkakor. Oj vad det luktade gott på avdelningen! De äldre barnen bakade även två sockerkakor. Detta utifrån boken Dela med sig som barnen läst under veckorna som gått, där Kanin och Igelkott bakar just sockerkaka. De turades om att blanda i de olika ingredienserna och blanda smeten och fick sedan provsmaka var sin bit efter lunchen.
De äldsta barnen har varit och besökt tomten i Aborreberg. Det var ett uppskattat besök där barnen fick lämna sina önskelistor, äta pepparkakor och sjunga julsånger. Under besöket fick vi svar på var tomten har sina renar, de är på ängen och äter upp sig inför jul. Tomten har beställt snö och lovade att det blir en vit jul.
De äldre barnen har som vi tidigare skrev jobbat med boken Dela med sig. De har bland annat fått dela med sig av snälla saker om varandra. Varje barns namn finns i en stjärna där dessa snälla saker finns nedskrivet runt om. Dessa finns uppsatta på väggen i hallen. Titta gärna på dem tillsammans med era barn då de är väldigt stolta över dessa.
Barnen har också fått prova att dela på 5 magneter mellan kanin och igelkott. De ser att det inte går att dela lika och reflekterar hur de kan göra. Dessa funderingar hörs från barnen:
-De kan få två var
-Två var och så får en kompis den sista
-Vi kan ta fram en magnet till
-De kan ju leka tillsammans och använda alla magneterna tillsammans
-Lägg bort en magnet så blir det lika många, det är rättvist.
Barnen var väldigt överens om att det skulle vara rättvist och då det inte går att dela på fem så vill de göra sig av med en på något vis.
I gruppen med de yngsta barnen har vi fokuserat på matematiska begrepp. Barnen har fått utforska begreppen lätt och tung genom att få lyfta/bära påsar fyllda med tungt material och lätt. Vi satte tillsammans ord på hur de kändes att bära.
Vi har också jobbat med sortering och barnen har fått hjälpa till att sortera både utifrån färg och material med hjälp av exempelvis magnetklossar och duplo.
Med hjälp av våra stora och små dinosaurier har vi pratat om och konkretiserat begreppen liten och stor och barnen har fått jobba med lägesord genom att placera djuren exempelvis i, på, bredvid och under en låda.
På barnkonventionens dag samtalade om och lyfte barnkonventionen och barns rättigheter på olika vis. De fick exempelvis se några korta filmklipp om barnkonventionen från barnombudsmannen och UNICEF, lyssna till barnkonventionenlåten och pärla armband enligt barns rättigheter. Vi pratade även extra om att alla barn har rätt till ett eget namn och barnen fick färglägga sitt namn och sätta upp på ett gemensamt kollage som sitter i vår hall.
Hälsningar från Anna, Therese och Elin







Inga kommentarer:
Skicka en kommentar