Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

torsdag 9 oktober 2025

Propellern - september

Hej alla familjer!

Till att börja med vill vi hälsa Zacharias med familj varmt välkomna till oss på Båten och Propellern. Zacharias började sin introduktion hos oss den här veckan.

I september har vi startat upp vårt temaarbete med språk genom högläsning och figurerna Kanin och Igelkott. Samtliga tre undervisningsgrupper startade upp terminen med med ett besök av figurerna Kanin och Igelkott och därefter introducerades boken Känslor. Den finns i två format så de två grupperna med de äldre barnen har läst den lite längre varianten medan de yngsta barnen har jobbat med pekboksvarianten med lite mindre text. Genom att utgå från samma bok om Kanin och Igelkott i alla tre undervisningsgrupperna har barnen haft möjlighet att känna igen sig, samtala om och mötas kring varandras arbeten och dokumentation även om vi bearbetat böckerna på lite olika sätt. 


I gruppen med de yngsta barnen på avdelningen har Kanin och Igelkott varit på besök vid flera tillfällen (gosedjuren föreställandes Kanin och Igelkott). De har samtalat och dramatiserat med barnen utifrån ämnena känslor, empati och socialt samspel. Barnen har uppskattat deras besök och vill gärna krama, bära och ha med figurerna i sin lek i samband med deras besök. Det brukar även bli bra tillfällen att öva på att dela med sig, leka tillsammans, byta och låna av varandra. Vi har även återkommande läst boken Känslor, samtalat kring text och bilder och barnen brukar härma mimiken och ansiktsuttrycken som känslorna i texten och bilderna visar. Boken finns nu även laminerad och uppsatt på väggen inne på Propellern så att barnen själva kan gå fram och titta och bläddra när de vill. Barnen har även fått utforska sitt eget ansiktsuttryck i en spegel, precis som Igelkott gör i boken. 

De yngsta har även jobbat med matematik genom Kanin och Igelkott och fokuserat på lokalisering och lägesord. Både barnen och Kanin och Igelkott har fått turas om att gömma sig under en filt för att sedan bli hittade av kompisarna. Genom det har barnen fått utforska att personer/saker finns kvar fast att vi inte ser dem och vi har pratat om lägesbegrepp som under, på, innanför och utanför. ”Tittut” sa flera barn när de blev hittade och denna lek utvecklades vartefter till att bli ett kojbygge där barnen kröp igenom eller gömde sig och sa ”tittut”. Så, även om barnen i den yngsta gruppen inte helt och hållet har ett verbalt språk ser vi hur de visar glädje i att uttrycka sig utifrån boken, visa vad som intresserar dem genom exempelvis att peka, visa och några ord. De blir därigenom delaktiga och får inflytande över undervisningen.


Även de två grupperna med de äldre barnen har läst och bearbetat texterna utifrån boken Känslor. De har fördjupat sig och reflekterat kring olika känslor till exempel "När kan det vara bra att visa känslor?", "Hur kan ni se att igelkott är rädd?", "Varför kan man bli rädd?" och tittat/provat på sina olika känslouttryck med hjälp av spegel. Därefter fick de prova att rita en känsla..

Efter boken Känslor gick grupperna med de äldre barnen vidare med boken Säg stopp och har både läst boken och fått lyssna till den som flanosaga. I boksamtalen utifrån boken har barnen tillsammans fått reflektera kring "När behöver man stoppskyltar i trafiken?", "När kan man säga stopp/nej på förskolan" och "Om kompisar bråkar hur kan man stoppa dem?". Frågor som utmanar barnen att tänka öppet, sätta ord på tankar och funderingar, lyssna på andra och få förståelse för att att vi kan tänka och tycka olika. De har även fått skapa en egen stoppskylt samt stopphänder av handavtryck med en kommentar om när de kan behöva säga stopp till någon. 




På torsdagarna har vi på Propellern fortsatt med att lämna förskolan för att gå på promenad i närmiljön eller skogen. Där har vi bland annat letat material till Kanin och Igelkott. Skogen är även en plats där barnen får möjlighet att utforska naturen, lyssna, känna, se och höra samt mycket motorik och rörelse på den varierande marken. Vi har under flera utflykter kunna följa ett par myrstackar. Barnen fascineras av dem och en dag när vi gick förbi upptäckte barnen att någon kastat glas i en av myrstackarna. Det skapade många samtal och funderingar som barnen pratade vidare om i flera dagar. På våra torsdagspromenader har de yngsta barnen även varit i en lekpark, där vi hittade spindlar som fångade barnens intresse. De äldre har varit på promenad och letat stoppskyltar i trafiken, kopplat till arbetet med boken Säg stopp.

På fredagarna har vi haft fredagsdisco, vilket varit uppskattat av barnen. Där dansar vi och rör oss och barnen har möjlighet att önska sina favoriter.

Nästa vecka hälsar vi Emilia välkommen till oss. Emilia läser sin första termin till förskollärare och ska göra sin praktik hos oss under v 42.

Hälsingar från Anna, Therese och Elin

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar