Hej alla vårdnadshavare på Durken!
Nu har vi kommit igång på allvar. Vi välkomnar en ny kompis till Durken den här veckan och sen är introduktionerna klara och vi är nu sjutton Durkenkompisar.
Barnen har välkomnat sina nya kompisar på ett fint sätt och vi ser hur nya gemenskaper växer fram.
De senaste veckorna har vi arbetat med en av böckerna om Kanin och Igelkott - Sprid glädje !
Våra barn på Durken är indelade i tre olika projekt/undervisningsgrupper.
Vi har arbetat med boken i våra grupper på lite olika sätt.
Några barn har arbetat med att bli medveten om sina känslor, i det här fallet känslan glad. När barnen fick frågan vad som gör dem glada nämnde de att de blev glad av att hoppa i vattenpölar.
Barnen fick då tillsammans skapa egna vattenpölar och rita stövlar. Genom att klippa, rita och limma fick alla barnen använda sin finmotorik och uttrycka sina tankar på ett konkret och skapande sätt.
En annan grupp har arbetat med begreppet "sprid glädje" vad betyder sprid glädje? hur kan man sprida glädje? vad blir du glad av? syftet var att reflektera kring känslan glad och uttrycket sprid glädje.
Barnen hade många funderingar och tankar;
-sprid glädje betyder att sprida glädje till någon annan om den är ledsen
- jag blir glad av att gosa med min katt
- jag blir glad när jag träffar min lillebror.
När vi reflekterat tillsammans barnen fick rita vad de blev glada över.
I en av grupperna berättade två av barnen att de blev glada av regnbågen, de visste vilka färger som ingick i den. Vi ritade en regnbåge tillsammans och det blev en samarbetsövning där de också övade att vänta på sin tur och att namnge alla färger vi ritade med.. När vi var färdiga med regnbågen satte vi upp dem hos Kanin och Igelkott för att göra dem glada.


Kanin och Igelkott ville glädja barnen på Durken och lämnade en hel korg med nya sångkort till oss. De hade också gömt sex stycken rytmikägg på avdelningen att spela med när vi sjunger tillsammans. Barnen uppskattar när det blir lite spännande och att leta efter saker är roligt. Vi uppmuntrar även det intresse vi ser att barnen visar för matematik på olika sätt.
Vi räknar äggen och jämför med siffrorna , antalsprincipen.

Utöver det vi skrivit om ovan och berättat om kan vi nämna att vi läser bok eller flanosaga för barnen varje dag och att vi varje måndag och fredag planerar in någon sorts rörelseaktivitet Vi dansar och leker rörelsesånger, gör hinderbanor och har fredagsdisco.

På Durken vill vi skapa spontan undervisning i våra miljöer på förskolan, två av våra prioriterade mål är språk och kommunikation och matematik. Vi vill på ett lustfyllt sätt göra de målen till en naturlig del i våra miljöer.
På bilderna nedan har några barn gjort siffror med hjälp av duploklossar.
Vi har tillfört vissa ritmallar och sett hur det ökat intresset för geometriska former och som stimulerar att sitta koncentrerat och öva färg, form och finmotorik, Barnen umgås runt ritbordet, samarbetar språkar och kommunicerar med varandra.
Vi har ett duploalfabet på avdelningen där barnen kan imitera och bygga bokstäver i duplo. Vi har sett ett ökat intresse för bokstäver bland de äldre barnen i gruppen.
Bygg och konstruktion av flera bokstäver på varandra,
Vi hörs och ses! Hälsningar Bella, Marie och Emma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar