Hej! Tiden springer iväg i en väldans fart och våren är verkligen här, det ser vi genom att utforska och uppleva naturens fenomen tillsammans från vinter till vår allt som väcks till liv runt omkring oss i vår natur.
Denna månad
har vi inte bara haft vår ordinarie undervisning utan vi har även uppmärksammat
traditionen påsk (I förskolans uppdrag ingår att överföra och utveckla
ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en
generation till nästa) Lpfö18. Då erbjöd
vi barnen en del pyssel och skapande och vi hade även gemensamma lekar.
De yngre
barnen har arbetat med kanin och igelkotts bok ”dela med sig”
Vi har haft
boksamtal där vi grundar ner oss och förtydligar bokens händelse och syfte. Vi
har dramatiserat olika scenario där kanin och igelkott kommer i konflikt och
vill inte dela med sig.
Vi har pratat om hur ska vi
dela? Kanin och igelkott kommer med 5 saker som dom ska dela på. En gul bil, en
docka, ett äpple, en blå bil och en silver bil. Men dom kan inte komma överens
och det blir orättvist. Barnen får hjälpa till att dela upp det.
Vi har sett på en film om att dela med sig. peppy loompa filmys med vänner – YouTube där fick barnen hänga med Mattan och hennes två vänner Pottan och Krattan. De ska ha filmmys och Mattan har förberett pannkakor, godis, kakor och äpple som snacks. Får alla smaka?
I det här avsnittet lär vi oss hur vi kan dela med oss och tänka på andra. Vi ser att barnen tar till sig och får större förståelse för ”dela med sig” när vi diskuterar konkreta händelser, vi pratar känslor och hur vi ska dela med oss så alla som vill känner sig delaktiga.
Vi sjunger sången "äpple melodin"
I boken vi läser bakar kanin och igelkott och delar med sig av det dom bakat. Barnen gav som förslag att dom också kunde baka och dela med sig av det dom bakat. Vi bestämde att vi skulle baka muffins. Barnen får vara delaktiga i att mätta upp ingredienser, vispa, kläcka ägg och såklart smaka på smeten, precis som kanin och igelkott. Vi ska ge och dela med oss av muffins till ankaret.
Vi spelar spel "dela med sig" spelet, om man hamnar på kanin eller igelkott måste man dela med sig av sina steg. Barnen lär sig turtagning, samarbete och matematik.
Barnen har
fått möjlighet att utveckla antalsuppfattning, lära sig att jämföra, mäta och
sätta ord på sina tankar. utvidga förståelsen för vad matematiken kan användas
till och samtala om grundläggande matematiska begrepp.
Vi har
arbetat med diagram och jämförelse där barnen fått möjlighet att jämföra och se
skillnader, läsa av enkla stapeldiagram där ni vårdnadshavare även var
delaktiga i att berätta för ert barn vilken frukt ni gillar mest. Vi kom fram
till att barnen på kojen gillar frukten äpple mest och ni vårdnadshavare gillar
bananer.
Vi har
fokuserat på att mäta och jämföra och vi kunde se att alla barn hade vuxit och
blivit längre än sist vi mätte oss.
Vi har få en uppfattning om massa, volym och mängd där barnen fått
utveckla en förståelse för att vikt inte alltid är förknippat med volym. Vi introducerar begreppen väga, vikt (tung, lätt).
Barnen fick ge exempel. Barnen fick sedan sortera mjölkpaket efter vikt.
I maj månad fortsätter de äldsta barnen med väpplaren som har fokus på naturvetenskap där vi får en del uppdrag/undervisning i bland annat att utveckla lärande i luft och lufttryck. De äldsta ska även få en del träffar med alla barn som ska gå vidare till förskoleklass från båtens förskola och uppleva spännande första möten med blivande skola och nya kompisar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar