Hej och varmt välkomna tillbaka till en ny termin!
På Propellern fortsätter vi arbetet i våra mindre grupper, men nu med lite nya inriktningar. De äldsta barnen har avslutat arbetet med Rutan och Randan. De kommer istället helt att utgå från de uppskattade Väpplarna. Vi har startat upp med att blicka tillbaka på Väpplaren Sam (socialt samspel). Under veckorna har barnen fått leka en lek som handlar om att ta ställning. Barnen fick höra olika påståenden/frågor exempelvis sommar eller vinter, leka inne eller ute, för att sedan ta ställning över alternativen. Sedan fick de välja att ställa sig på det stället som representerade svaret. En övning där barnen utmanades i att tänka själva, uttrycka sig språkligt, förklara, argumentera varför och lyssna på andra. Vi har också pratat om våra namn och tagit reda på hur många i Sverige som heter det i förnamn. Vi gjorde även en upptäckt att några av våra förnamn även gick att heta i efternamn. Barnen sammanställde sedan en egenskriven lista över resultatet som sitter uppsatt på de äldre barnens processvägg (i anslutning till hallen).
Vi har också återkopplat till arbetet med våra hem/hus som vi arbetade med under hösten. Barnen har fått titta på reflektionsskärmen på hur hus kan se ut i olika delar av världen. Vi tittade på storlek, form, färg, utseende, byggmaterial och pratade om varför det kan se olika ut.
Vi kommer att fortsätta att arbeta med Väpplaren Sam, men kommer under terminens gång även jobba med Plussan (matematik), Tuva (naturvetenskap och teknik) och Abbe (språk). Arbetet med Väpplarna syftar till att väcka barnens nyfikenhet för just dessa ämnen och att arbeta med dem på ett lekfullt och lustfyllt sätt. Varje barn har sin arbetsbok som de får jobba i. Kommer barnen in på och intresserar sig för sidospår följer vi självklart även dem. Högläsningen är ett dagligt inslag för de äldre barnen, där vi reflekterar om handlingen på olika vis och pratar om ord och begrepp för att utveckla språk och kommunikation.
Barnen i de andra två grupperna har utifrån barnens intresse för böcker och djur valt att arbeta med boken ”Sagan om vanten”. Syfte och mål med arbetet kring boken är att belysa värdegrund genom språk och kommunikation. Sagan handlar om sju olika djur som tillsammans flyttar in i en vante, alla är välkomna trots deras olikheter och det blir grunden till vårt arbete.
Mål:
* Öka barnens förståelse kring olikheter
* Öka barnens ordförråd och kommunikation
* Öka barnens förståelse kring läsning och berättande.
* Stärka barnens samarbete och samspel.
* Ta tillvara på barnens intresse för skapande och ge de erfarenhet av olika material och skapandetekniker.
* Öka barnens förståelse för antal och ordning.
* Ge barnen kunskaper om de olika djuren som figurerar i sagan
Vi har under veckan introducerat boken för barnen. De har fått möta alla de djur som samsas om plats i vanten. Barnen har varit delaktiga i sagan genom att få stoppa de olika djuren i en vante
Vi ser fram emot en rolig och lärorik vårtermin tillsammans med era barn.
Mvh/ Anna, Therese, Tulay och Viktor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar