Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

onsdag 29 januari 2025

Kojen- Januari månad och uppstart

Hej och välkomna tillbaka till Kojen nu har vi kommit igång ordentligt med vår utbildning och undervisning och ser så mycket framemot VT-25 tillsammans med alla våra barn. 

Vi på kojen fokuserar och arbetar medvetet med att ha ett värdegrundat arbetssätt där vi fokuserar på pedagogens förhållningssätt i alla möten och genom relationsskapande stärker vi barnens självkänsla, självtillit och självförtroende. Alla barn ska ingå i ett meningsfullt sammanhang där olikhet ses som en styrka, där varje barn ses som unik med olika lärstilar och uttryckssätt, med möjlighet att utvecklas i ett samlärande med andra.’

Vi har utvecklat en tydlig struktur som vi alla pedagoger följer för att säkerställa att vi arbeta i mindre grupper vilket skapar goda förutsättningar för att genomföra våra planerade undervisningar för gruppen.

Vi delar oss i tre mindre grupper och jobbar utifrån våra olika teman för yngre/äldre.

 Våra yngre barn kommer denna termin arbeta utifrån de tio kompisböckerna i deras tema.

De tio små kompisböckerna handlar om kanin och igelkott som är kompisar som hamnar i konflikter. Böckerna beskriver situationer som de yngsta barnen kan känna igen i vardagen. Vi arbetar månadsvis med varje bok och genomför olika aktiviteter kopplade till varje bok. I vårt projekt lägger vi stort fokus på likabehandling, värdegrund och samspel. Barnen får förutsättningar att känna gemenskap, utveckla empati och lära sig hur en bra kompis ska vara.

Med varje bok kommer vi bearbetat innehållet på olika sätt utifrån handledningen och barnens behov. Högläsning av böckerna är en stor del av vårt tema, där vi startar samtal kring text och bilder. Vi arbetar även med flanobilder, som ett sätt för barnen att skapa gemenskap och dialog med varandra.

 Våra äldsta barn kommer arbeta dagligen utifrån Väpplarna

Väpplarna är 4 olika figurer som symboliserar varsitt ämne.

Vår röda kompis och är den Väppeln som fokuserar på socialt samspel och därav identitet och samspel, relationer och samarbeten. När den röda väpplaren är på besök kommer vi att arbeta för att stärka barnens tillit till sin egna förmågan, deras rättigheter samt hur vi bemöter varandra på Kojen. Vår gula kompis och är den väppeln som lyfter matematik på ett roligt och utvecklande sätt. Med den gula väpplaren kommer vi tillsammans med oss att utforska former, antal, diagram samt urskilja och jämföra. Vår gröna kompis och är den Väppeln som älskar naturvetenskap och teknik. Den gillar att konstruera, att undersöka djur och växter samt lära sig om kretslopp, vatten och teknik. Vår blåa kompis och är den väppeln som föredrar språk, när den är på besök så kommer vi rimma och läsa, samt ljuda och leka med ord och skapa sagor

De yngre  barnen har under januari månad fått introduktion och haft boksamtal utifrån boken ”Lyssna och kom överens” . Att lära sig berätta, argumentera, lyssna och bli lyssnad på ingår i förskolans demokratiuppdrag, ett sätt att träna detta är att leka. Vi har pratat om begreppens betydelse och utifrån bokens innehåll har vi tillsammans kommit på förslag på hur man kan komma överens och lyssna på varandra. I bokens början fick vi möta Igelkott och Kanin som befann sig i ett stökigt rum och de tillsamman lyssnade på varandras förslag på hur de skulle plocka iordning som sedan resulterade i att de kom överens om att göra städkort så man plockade bort det som städkortet visade, ett bra förslag tyckte våra barn som resulterade i att vi gemensamt gjorde likadant. 

Utifrån bokens innehåll reflekterade vi utifrån dessa öppna frågor: 

Vad kan ni barn bestämma tillsammans här på förskolan?

Hur ser vi att någon lyssnar på ett bra sätt?

Finns det några dåliga sätt att lyssna på?

Vi har även lekt lekar där vi tränar på att lyssna och använda vårt sinne hörseln, vi lyssnar på lekens instruktion som vi sedan ska följa.

Vi har lekt kompiskudden där barnen i ring får säga något positivt till kompisen bredvid, vi tränar på att lyssna på varandra och varje barn får vara i centrum en liten stund.

Vi har lagt ett gemensamt pussel enligt bestämda instruktioner där vi övat på att lyssna och komma överens.


De äldsta barnen har nu i starten avslutat området vi arbetade med innan julledigheten som var matematik. Vi har pratat/arbetat om grunderna för hur man lägger mönster, barnen har fått uppdrag av den gula väpplaren att göra ett eget armband utifrån ett mönster genom en instruktion. Barnen har fått lösa matematiska uppgifter som tillexempel:

 " Pelle hade två bananer i sin korg sedan kom Stina och la i två äpplen, hur många frukter ligger det totalt i korgen?"  vid dessa uppgifter samarbetade barnen och diskuterade olika lösningar. Barnen har mött begreppet addition och att det betyder samma sak som att plussa och det innebär att vi lägger ihop flera tal med varandra.

Vi har även pratat om begreppet divisionen och att det betyder att dividera eller dela upp tal/saker

Subtraktion handlar om minus. Att dra bort.

Vi konkretiserar och samarbetar för att lära oss och komma fram till ett gemensamt svar.

I februari månad kommer vår röda väpplare att vara vårt fokus, vi kommer återigen att arbeta för att stärka barnens tillit till sin egna förmågan, deras rättigheter samt hur vi bemöter varandra på Kojen. 



Med vänliga hälsningar pedagogerna på Kojen 

David, Johanna och Elin 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar