Hej och välkomna tillbaka till Kojen nu har vi kommit igång ordentligt med vår utbildning och undervisning och ser så mycket framemot VT-25 tillsammans med alla våra barn.
Vi på kojen fokuserar och arbetar medvetet med att ha ett värdegrundat arbetssätt där vi
fokuserar på pedagogens förhållningssätt i alla möten och genom
relationsskapande stärker vi barnens självkänsla, självtillit och
självförtroende. Alla barn ska ingå i ett meningsfullt sammanhang där olikhet
ses som en styrka, där varje barn ses som unik med olika lärstilar och
uttryckssätt, med möjlighet att utvecklas i ett samlärande med andra.’
Vi har utvecklat en tydlig struktur som vi alla
pedagoger följer för att säkerställa att vi arbeta i mindre grupper vilket
skapar goda förutsättningar för att genomföra våra planerade undervisningar för
gruppen.
Vi delar oss
i tre mindre grupper och jobbar utifrån våra olika teman för yngre/äldre.
De tio små
kompisböckerna handlar om kanin och igelkott som är kompisar som hamnar i
konflikter. Böckerna beskriver situationer som de yngsta barnen kan känna igen
i vardagen. Vi arbetar månadsvis med varje bok och genomför olika aktiviteter
kopplade till varje bok. I vårt projekt lägger vi stort fokus på
likabehandling, värdegrund och samspel. Barnen får förutsättningar att känna
gemenskap, utveckla empati och lära sig hur en bra kompis ska vara.
Med varje
bok kommer vi bearbetat innehållet på olika sätt utifrån handledningen och
barnens behov. Högläsning av böckerna är en stor del av vårt tema, där vi
startar samtal kring text och bilder. Vi arbetar även med flanobilder, som ett
sätt för barnen att skapa gemenskap och dialog med varandra.
Väpplarna är
4 olika figurer som symboliserar varsitt ämne.
Vår röda kompis och är den Väppeln
som fokuserar på socialt samspel och därav identitet och samspel, relationer
och samarbeten. När den röda väpplaren är på besök kommer vi att arbeta för att stärka barnens
tillit till sin egna förmågan, deras rättigheter samt hur vi bemöter varandra
på Kojen. Vår gula kompis och är den väppeln som lyfter matematik
på ett roligt och utvecklande sätt. Med den gula väpplaren kommer vi tillsammans med oss att
utforska former, antal, diagram samt urskilja och jämföra. Vår gröna
kompis och är den Väppeln som älskar naturvetenskap och teknik. Den gillar att
konstruera, att undersöka djur och växter samt lära sig om kretslopp, vatten
och teknik. Vår blåa kompis och är den väppeln som föredrar språk, när den är på besök så kommer vi rimma och läsa, samt ljuda och leka med ord och skapa sagor
Utifrån bokens innehåll reflekterade vi utifrån dessa öppna frågor:
Vad kan ni
barn bestämma tillsammans här på förskolan?
Hur ser vi
att någon lyssnar på ett bra sätt?
Finns det
några dåliga sätt att lyssna på?
Vi har även
lekt lekar där vi tränar på att lyssna och använda vårt sinne hörseln, vi
lyssnar på lekens instruktion som vi sedan ska följa.
Vi har lekt
kompiskudden där barnen i ring får säga något positivt till kompisen bredvid,
vi tränar på att lyssna på varandra och varje barn får vara i centrum en liten
stund.
Vi har lagt
ett gemensamt pussel enligt bestämda instruktioner där vi övat på att lyssna
och komma överens.
De äldsta barnen har nu i starten avslutat området vi arbetade med innan julledigheten som var matematik. Vi har pratat/arbetat om grunderna för hur man lägger mönster, barnen har fått uppdrag av den gula väpplaren att göra ett eget armband utifrån ett mönster genom en instruktion. Barnen har fått lösa matematiska uppgifter som tillexempel:
" Pelle hade två bananer i sin korg sedan kom Stina och la i två äpplen, hur många frukter ligger det totalt i korgen?" vid dessa uppgifter samarbetade barnen och diskuterade olika lösningar. Barnen har mött begreppet addition och att det betyder samma sak som att plussa och det innebär att vi lägger ihop flera tal med varandra.
Vi har även pratat
om begreppet divisionen och att det betyder att dividera eller dela upp
tal/saker
Subtraktion
handlar om minus. Att dra bort.
Vi konkretiserar
och samarbetar för att lära oss och komma fram till ett gemensamt svar.
I februari månad kommer vår röda väpplare att vara vårt fokus, vi kommer återigen att arbeta för att stärka barnens tillit till sin egna förmågan, deras rättigheter samt hur vi bemöter varandra på Kojen.
Med vänliga hälsningar pedagogerna på Kojen
David, Johanna och Elin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar