Nu lider oktober månad mot sitt slut och vi vill med detta inlägg sammanfatta en liten del av de senaste veckornas innehåll.
Våra grupper Pino och Pinolina har fortsatt att arbeta med matematik och främst formen triangel. Våra erbjudanden av aktiviteter planeras såväl inomhus som utomhus med fokus på att resonera kring matematiska begrepp.
Barnen uttrycker bland annat begreppen liten - stor, större - mindre och räknar antal som de sedan jämför med ålder på sig själva och kompisarna.
I Väpplarna-gruppen med de äldsta barnen har fokus de senaste veckorna fortsatt att handla om "mig" men även "min familj", vilka ingår i min familj?
Vi har också pratat om känslor och tittat på oss själva i spegeln när vi visat olika känslouttryck med våra ansikten. Barnen har satt ord på olika känslor som finns och bland annat kom "nervös" och "överraskad" kom upp, vilket vi kände att vi behövde fördjupa oss mer i. Hur känns det att vara nervös? När känner man sig överraskad?
Vi har också pratat om känslor och tittat på oss själva i spegeln när vi visat olika känslouttryck med våra ansikten. Barnen har satt ord på olika känslor som finns och bland annat kom "nervös" och "överraskad" kom upp, vilket vi kände att vi behövde fördjupa oss mer i. Hur känns det att vara nervös? När känner man sig överraskad?
Barnen har ritat hur olika känslor och ansiktsuttryck ser ut.
Väpplarna-gruppen har också fortsatt att ta kort på vår natur-ruta för att se hur årstiden förändrar naturen.
Det har blivit gult.
Nästan inga löv kvar.
Där uppe på den bilden är det sol, men nu är det regn och blött.
Där uppe på den bilden är det sol, men nu är det regn och blött.
Vi vill lägga fokus i detta stycke på ett viktigt resonemang som ligger till grund för planering av vår undervisning. Vi ser vikten av att upprepa samma aktiviteter där barnen får använda sina erfarenheter som strategi. På så vis ges barnen möjlighet att möta/träna på samma sak om och om igen och vi ges möjligheten att dokumentera barnens lärprocesser och förändrade kunnande över tid.
Under oktober har vi också genomfört terminens första barnråd. Fokus denna gång låg på trygghet inomhus. Barnen fick två figurer var, en glad och en ledsen gubbe. Med hjälp av dessa promenerade vi runt på avdelningen och barnen fick berätta vart det känns positivt och mindre positivt att vara. En så kallad trygghetsvandring. Ur detta kom barnen fram till bland annat att "det luktar stink i badrummet" och att "när jag vill klä på mig så har jag ingen plats här på matten" det vill säga är för trångt i tamburen när vi har en stor bänk mitt på mattan. Dessa punkter fick Ankarets två representanter ta med sig till barnrådet representerades av två barn från varje avdelning. Sammanfattningsvis från just detta möte har vi skickat ett önskemål till städ om att se över badrummet och vi har tagit bort bordet i tamburen. Här är ett tydligt exempel på barnens delaktighet och inflytande.
Ankaret har också tagit emot två förskollärarstudenter under de senaste veckorna, en som läser sin sista termin och en som läser sin första. Vilken tillgång för oss! Studenterna har haft olika ansvarsområden under dessa veckor och bidrar med ett extra tillskott av roliga aktiviteter. Dem ger också oss förskollärare en utmaning i att reflektera kring och sätta ord på vårt förhållningssätt och argumentera för vår verksamhets innehåll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar