Alla barn som är födda 2019, som alltså går sitt sista år på förskolan, kommer under hela läsåret att jobba md materialet Väpplarna. Det görs mestadels avdelningsvis men vi kommer även att ha gemensamma träffar med barn från andra avdelningar under läsåret.
Vad är då Väpplarna?
Jo Väpplarna är 4 olika figurer som symboliserar varsitt ämne, utifrån
läroplanens mål och riktlinjer. Varje ämne har alltså en egen Väpplare och mönstret
på respektive Väpplare avslöjar vad den är intresserad av:
Den röda Väpplaren står för socialt
samspel, den blå Väpplaren för språk,
den gula Väpplaren för matematik och
den gröna Väpplaren för naturvetenskap/teknik.
De olika Väpplarna kommer att hälsa på oss många
gånger under läsåret, under olika perioder, och vi kommer då att erbjuda aktiviteter
kopplade till respektive ämne som på ett lustfyllt sätt utmanar de äldsta
barnen.
Varje ämne representeras alltså av varsin Väpplare
Språk - med aktiviteter kring t.ex. språklig medvetenhet och
ordförråd.
Matematik - med aktiviteter
kring exempelvis mönster, antal, matematiska begrepp och resonemang.
NO/teknik - med aktiviteter
kring t.ex. vatten, förändringar i naturen och vardagsteknik.
Socialt samspel - med aktiviteter kring exempelvis barnen och deras närhet, om empati och värdegrund.
Syftet med materialet är att barnen på ett lustfyllt
sätt ska få möta och utforska sin omvärld. Att på ett lekfullt sätt skapa ett
intresse och en nyfikenhet kring våra nya kompisars intresse. Vi vill att
barnen ska få upptäcka och inspireras till nya kunskaper och på så vis skapa
ett meningsfullt lärande.
Alla aktiviteter i materialet utgår från barnets egen
nivå och utveckling. Det enskilda barnet har inga förväntansmål på sig utan
målet är att förskolan ska ha erbjudit en stimulerande undervisning där alla
har fått chansen att prova på.
Den första Väpplaren är den röda och vi kommer under några veckor att utmanas i aktiveter som berör socialt samspel.
Här nedan följer en kort film som beskriver Väpplarna
lite mer.
https://youtu.be/3O2m0w_k168?feature=shared
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar