Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

torsdag 23 maj 2024

Durken- Tre i rad på olika sätt, med olika material. Vi spelar kula och funderar på om man verkligen får fuska?

Vi övar oss att spela spel som vännerna i Kungaskogen på olika platser, på olika sätt och med olika material. Vi är kreativa och låter fantasin flöda, vi reflekterar och pratar om regler och känslorna när vi spelar. Denna vecka har vi spelat ett uppskattat spel ”tre i rad” på olika sätt och med olika regler som vi tillsammans kom överens om.

Den viktigaste vi kom överens om denna gång var att fast man förlorade så vann båda två, det känns mycket bättre i kroppen då uttryckte barnen.

”vi kommer bara vara glada då”

”Vi är inte osams då”

En bra regel att samsas kring denna gång då vi alla ville ha en bra känsla i kroppen.







Några av de äldsta gick på utflykt till skogen och gjorde upptäckten att deras koja de byggt upp till Snick och Snack och deras vänner var flyttad till ett annat ställe.

Pedagog: Varför tror ni kojen inte finns kvar där vi byggde den?

Barnen: ”Det är så skuggigt där”

               ”Det blir kallt för dom”

               ”Dom vill vara i solen och få värme”

              ”Dom vill ha en fin utsikt över vattnet när de tittar ut”

 
Här i boken kan ni läsa om hur det går till när vännerna i Kungaskogen spelar kula. 

Under veckans promenad till skogen spelade några barn kula spelet som vännerna spelade i kojan i boken, men problemet var att vi inte hade några kulor men med lite fantasi och kreativitet så samlade barnen ihop en hög med kottar som dom spelade med. Tyvärr var det lite svårt att spela då gräset vuxit och blivit så långt så vi kom överens om att ta med oss kottarna till förskolan för att testa där istället.

En otroligt bra lek och uppgift där barnen gemensamt fick samarbeta, träna på turtagning och hjälpa varandra att hitta olika lösningar.

Några andra barn spelade kula med hjälp av djuren i boken på våran gård vi hjälptes åt att leta efter stenar som vi använde oss av istället för kulor denna gång. I boken står det att ett av djuren "fuskar" vad betyder det begreppet?  får man fuska? varför tror ni att man fuskar när man spelar? hur kan man hjälpa en kompis om den fuskar? Det blev bra diskussioner där barnen uttryckte sina åsikter och förslag till att inte behöva fuska. 




De yngsta har haft vattenlek under veckan där barnen uttryckte olika känslor, några tyckte det var väldigt roligt att ösa, hälla och skvätta vatten medan några andra var inte lika fascinerade och upplevde att det blev kallt och obehagligt med skvättande vatten som det oftast blir vid vatten lek så de valde att stå bredvid för att iakttar de andra barnen.


                                        De yngsta har även gjort handavtryck i härliga färger

 Utomhus har vi även där lekt lekar och erbjudit barnen olika rörelse aktiviteter som hinderbana för att utveckla och träna på vår grovmotorik och koordinations förmåga. Vi leker med vatten och experimenterar med vatten och sand något som är väldigt roligt. 

Vi letar efter vår/sommar tecken med hjälp av luppar för att se vad vi kan hitta på gården, vi upptäcker olika djur och använder oss av Google och scannar djuret/föremålet för att få svar på vad det kan vara.

Här ser vi en skalbagge enligt Google, barnens egna hypotes var att det är en gräshoppa eller kackerlacka   

 

Trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar