Välkommen till förskolan Båten!

Välkommen till Förskolan Båten. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema hållbar utveckling - hållbara relationer och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare.

fredag 15 september 2023

Durken- Långa eller korta?

 Vi fortsätter med vårt tema matematik.

Denna vecka har barnen fått presenterar de personer de mätt hemma. De har reflekterat kring om är de långa eller korta? Vi mätte med måttband över golvet för att se hur långa de är:
-Vad lång din pappa är
-Min mamma är längre än din mamma
-Är min pappa lika lång som din?


Barnen har fått mäta olika saker i vår förskolemiljö. De har haft linjal och måttband till sin hjälp

-Jag kanske kan mäta den här stolen
-Jag ska se hur lång den här penseln är
-Jag vill mäta en pedagog

Barnen har visat ett stort intresse och kunskap kring mätning och är väldigt noggranna när de mäter. De har fått en varsin matematikbok där de får dokumentera och anteckna sina resultat.

 

Vi har varit i skogen där barnen fick olika uppdrag:
Hitta något som är lika lång som din fot, något som är längre än din hand, något som är kortar än ditt finger och så vidare. Barnen visade ett stort intresse för dessa uppdrag och tog sig an dem med glädje och entusiasm.




Vi har haft inflyttningsfest för Rutan och Randan, de trivs så bra i sitt nya hem J


         Trevlig helg

      /Therese, Makbula & Tulay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar