Vi har tillsammans hela kojen gått till skogen en upplevelse som både stimulerar barnens nyfikenhet och lärande. Barnen fick uppleva naturen genom att lyssna efter ljud, vad hör vi ? Det blev en upplevelse av frihet och glädje.
I närheten av skogen var stora lekparken som lockade alla barn lite mer än skogen denna gång, vi samarbetade och fantiserade och delade glädje med varandra.
Mellan och yngst gruppen
"Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation." Lpfö18
Denna månad har vi arbetat med ”att säga förlåt” igelkott och kanin har visat på olika
händelse när det har varit bra att säga förlåt till varandra. Att arbeta just
med att säga förlåt hjälper barnen att förstå varför deras handlingar kan ha
sårat någon och ge barnen verktyg att uttrycka sina känslor på ett äkta sätt.
Vi har under mars visat barnen hur man kan be om ursäkt på ett sätt som känns
rätt för dem. För barnen handlar det om att utveckla empati och förståelse för
andra människor som är värdefullt för barnens sociala och känslomässiga
utveckling.
Vi har byggt en gemensamt förlåt flygplan
Barnen har fått skapat individuella förlåt flygplan
Vi har utforskat bokstaven F som förlåt börjar på
Vad börjar på bokstaven F
Vi har gjort en tankekarta om att ”säga förlåt”
Vi har dramatiserat olika händelser med hjälp av karaktärerna igelkott och kanin, där man kan behöva säga förlåt eller visa omtanke för sin
kompis.
Barnen själva har dramatiserat händelser och haft
rekvisita för att gå in i karaktärerna.
Vi har tittat på ”att säga förlåt” på UR. utifrån den har vi reflekterade och pratade om hur man gör om man bråkar och säger elaka saker som man sedan ångrar.
De äldsta barnen:
Har i mars månad fått besök av väpplaren Isa som är väpplaren som fokuserar på språk. Vi startar varje undervisning med en uppstartsaktivitet som är en munmotorik ramsa där barnen får titta på sina munrörelser i spegeln. Vi ljudade sedan ord och barnens namn tillsammans.
Vi har lyssnat efter ljud och barnen fått gissa vad det är för ljud vi hör och beskriva/ berätta så detaljerat som möjligt vad det är för ljud.
Vi har haft fokus på sammansatta ord, hur det går till och
vad finns det för sammansatta ord. Vi har tagit hjälp av ordisarna på Ur som
har tydliggjort sammansatta ord för oss.
Ordisarna:
Sammansatta ord | UR Play
Ordisarna hjälper Barbro med att få ordning på sammansatta ord. En försvunnen väskares, en match i bollfot och regnspö över delar av landet. Ordisarna listar ut att Barbro byter plats på ordföljden i sammansatta ord.Vi ser nu att barnen har tagit till sig och utvecklat sina förmågor i förståelsen för sammansatta ord.
Barnen har fått titta på bilder och undersökt hur olika saker hör ihop och övat på att associera kring bilder. Väpplaren Isa har även pratat och haft undervisning i verb för barnen där vi konkretiserade verb genom charader.
Vi har rimmat och samarbetat för att få en förståelse för rim, även där har ordisarna fått oss att förstå att om två ord låter likadant eller har samma slutljud rimmar de. Vi har haft rimövningar där barnen har lyssnat efter vilket djur som rimmar på sista ordet i varje fras av en saga. Vi har rimmat fritt utifrån bilder, det blev hur många rim som helst både riktiga ord och nonsensord. Detta viktiga med övningen var att barnen börja leka med orden.Hälsningar!
Johanna, David och Elin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar