Välkomma tillbaka till en ny termin. Vi fortsätter likt förra terminen i samma upplägg av struktur och organisation med våra tre gruppindelningar där alla erbjuds planerad undervisning såväl inomhus som utomhus. Under januari månad introducerades vårt nya tema VÄNSKAP. Vi kommer att utgå ifrån boken ”Kompisarna på förskolan – Addi går på utflykt" skriven av Ellen Karlsson.
Boken handlar i korta drag om Addi som för första gången ska på utflykt med förskolan. Dem promenerar till en stor park och på vägen pratar de om trafikvett. När de kommer fram vet alla vad dem ska leka med, men inte Addi. Han har ju inte varit i den här parken förut. Addi är ledsen, kompisarna uppmärksammar detta och dem kommer tillsammans på ett sätt att göra Addi glad igen, genom att vara just bra kompisar!
Utifrån denna bok har vi valt att plocka ut följande två läroplansmål att fokusera lite extra på, som berör just vänskap och samspel
- Att barnen får utveckla sin förmåga att förstå hur en bra kompis/vän är mot andra.
- Att
barnen får utveckla sin förmåga att visa empati, hjälpsamhet och respekt för
varandra.
Hur ska vi
då starta upp vårt arbete med temat? Jo, vi inleder med att reflektera över dem känslor som
barnen uppmärksammar i boken, nämligen att Addi är både glad och ledsen.
Att Addi är ledsen när han är ensam och blir glad när han kan leka tillsammans
med de andra.
Vi kommer framöver bland annat att rikta in oss på hur en bra vän är med hjälp av våra värdegrundsstrategier. Vi kommer att skapa en så kallad vänskaps-sol där barnen får sätta ord på vad en bra kompis gör. Denna kan vi sen återkomma till i vardagen som en liten påminnelse när/om vi hamnar i osämja med varandra. Fortsättning följer alltså...
Vi inleder varje planerad undervisningsstund på förmiddagen med att sitta ner tillsammans, äta frukt och samtala med matematik i fokus. Vi räkna på olika vis, exempelvis varandra, antalet frukter eller själva talraden. Vårt syfte med detta är att barnen ska få möjlighet att öva både på samspel, att vänta på sin tur och att lyssna på varandra. Det blir också ett naturligt och för barnen begripligt möte med matematiska begrepp så som storlek, antalsuppfattning och jämförelse. Efter det leker vi samarbetsövningar där vi vuxna har ett förhållningssätt som uppmuntrar och bekräftar barnen i det dem gör bra och vi är goda förebilder för varandra. Ett led i vårt arbete med tema vänskap, att vara just goda förebilder för varandra.
Väpplarna-gruppen kommer att ta del av en del av de aktiviteter som ingår i Tema Vänskap.
Vi har också inlett vårterminen med att fortsätta med matematik och matematik-Väpplaren ”Plussan”. Plussan har gett oss olika uppdrag och aktiviteter som främjar den matematiska förmågan och att få uppleva matematik i olika former. Vi har bland annat sorterat föremål efter olika egenskaper, övat på att ramsräkna ända till 100 och att se och känna igen nummer upp till 50.
Nu är det dock dags att sätta punkt för Plussan ett litet tag framöver och gå vidare till att fokusera på Väpplaren ”Tuva” och Naturvetenskap/teknik. Där kommer vi att få prova olika experiment och aktiviteter som ger oss nya utmaningar. Denna första vecka med Tuva har vi fått i uppdrag att fundera över vilka föremål som flyter eller sjunker och sedan gjort ett experiment för att se om våra hypoteser stämde. Vi har också påbörjat ett experiment som kommer att sträcka sig över tid. Vi har fyllt en behållare med vatten och satt ett streck samt datum i den nivån vattnet är. Behållaren ska sedan få stå under en längre tid och vi ska se vad som händer.
Barnen fick ställa hypoteser även innan detta experiment om vad de tror kommer att hända med vattnet.
Här nedan följer några av barnens hypoteser:
Det kommer att bli is
Det kommer att bli kallt
Jag tror att det kommer sjunka
Vattnet kommer att komma högre upp
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar