Ännu en månad har redan passerat och så mycket vi gjort och så roligt vi haft. Här ska ni få ta del av ett litet urval av den senaste tidens undervisning och verksamhet.
Väpplarna-gruppen har de senaste veckorna avrundat arbetet med Väpplaren Sam och ämnet Socialt samspel för att gå vidare till Väpplaren Plussan och Matematik. Målet är att skapa en nyfikenhet och intresse kring vad matematik är och hur det praktiskt kan gå till.
Vi har startat varje undervisningstillfälle med att tillsammans ramsräkna till 50, samtidigt som vi gör en rörelse för varje nytt tiotal. Genom att stanna upp och göra övergångarna tydliga med en ny rörelse blir barnen uppmärksamma på att något händer med räkneramsan och den blir lättare att minnas.
Vi har haft olika aktiviteter för att utmana barnens taluppfattning och antalsförmåga, bland annat genom olika spel såsom antalsmemory och sifferlotto, där man ska para ihop rätt siffra med rätt antal föremål. Ett annat sätt är genom att räkna tärningsprickar och skriva eller rita antalet som prickarna representerar.
Vi har också prova hur vi uppfattar antal genom tryckningar i händerna. Barnen har suttit i en ring och hållit i varandras händer. Ett barn trycker ett visst antal gånger i nästa barns hand och tryckningarna ska sedan vandra hela varvet runt för att se om det slutar med samma antal som det började med. En spännande utmaning!
Förra veckan var Väpplarnagruppen i gympasalen där vi lekte olika lekar tillsammans. Bikuporna är en lek där man lägger ut ett visst antal rockringar på golvet. Barnen rör sig runt till musik och när musiken blir tyst ska barnen ta sig till en av bikuporna. De får välja om de vill stå ensamma i en bikupa eller dela. Därefter plockade vi bort en bikupa i taget ända tills barnen slutligen får samarbeta för att få plats i en och samma bikupa. Sex barn i en och samma rockring var en utmaning, men efter lite samarbete och diskussioner gick det!
Det blev också lite problemlösning i form av "Knuten", där barnen ska ta varandras händer så att alla sitter ihop. Sedan ska man försöka lösa upp knuten utan att släppa varandras händer!
Våra andra två grupper, Pino
och Pinolina, har under de senaste veckorna fortsatt arbeta med matematiska
begrepp och former. Vi har valt att arbeta på samma sätt med respektive form, då detta skapar en förutsägbarhet och tydlighet för barnen. Vi tänker också att
det bidrar till att barnen ska kunna tar till sig ny kunskap, genom att ges
möjlighet att använda sin erfarenhet i mötet med nya lärdomar/kunskaper.
Titta fönstret har fyra kanter
Kan vi fylla mallen med olika stora fyrkantiga saker vi hittar inne på Ankaret?
Ja! Barnen har provat sig fram, jämfört och resonerat kring vad som är litet och stort.
Våra två grupper Pino och Pinolina har
också fortsatt reflektera över innebörden av våra matematiska begrepp. Barnen
ser samband i att en fyrkant heter fyrkant eftersom det finns fyra kanter och en trekant har tre kanter. Vi väljer därför då att använda begreppen fyrkant och trekant parallellt med kvadrat och triangel. Barnen uppmärksammar former i vår närhet, när vi går
till gymnastiksalen, eller är utomhus på gården eller på våra leksaker och på
våra kläder, jättekul!
Vi vidgar vårt matematiska
perspektiv till att samtala om på begreppen liten, stor och mellan. Det
är ord som barnen möter i många olika sammanhang, men behöver funderas kring
för att faktiskt förstå vad dem innebär. Det handlar ju förstås om att göra en
jämförelse för att kunna urskilja föremålens olika storlek. Här har vi arbetat
med nyckelpigor – ett för alla känt litet djur. Barnen fick till en början varsin liten
nyckelpiga och varsin större. Vi har jämfört dem med varandra och med andra
föremål i vår omgivning. Vi har också fått en tredje storlek på nyckelpiga eller projicerat en jättestor nyckelpiga på
väggen och där blev det visuellt tydligt för alla att det är tre olika storlekar.


Begreppet mellan
möter barnen både med hjälp av nyckelpigorna och i sagan om de tre bockarna
Bruse som har dramatiserats flitigt av både oss vuxna och barnen själva. Även
där ligger fokus på att jämföra de tre bockarna för att kunna ta reda på vilken
som är vilken. Barnen sätter ord på både mellan och lagom och jämför
storlekar genom att bland annat kategorisera nyckelpigorna som en familj -Mamman, barnet
och bebisen.
När vi nu går in i december har vi valt att skapa en adventskalender som är inriktad mot vårt tema yrken. Mer om detta i nästa inlägg.
Trevlig helg önskar Ida, Karin, Celebija och Christina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar