Barnen är fortsatt mycket intresserade av Bockarna Bruse och
bjuder in båda varandra och oss pedagoger till leken. Vi läser och dramatiserar
sagan om vartannat. I leken kring Bockarna Bruse övar vi turtagning och många
matematiska begrepp. Utbildningen ska ge barnen möjligheter att uppleva,
gestalta och kommunicera genom olika uttrycksformer och det innefattar också
att få konstruera genom att få prova olika material och tekniker. I och med
vårat språkutvecklande arbete utifrån boken Språklig förebild övar vi
pedagoger oss på att ställa öppna och reflekterande frågor. Så den här veckan
har barnen fått frågan ”Hur bygger man en bro?” och själva fått fundera över hur
man kan bygga en bro. Barnen har själva fått testa olika material och tekniker
i sitt konstruerande av en bro. Genom att arbeta nära varandra inspireras de
att prova nya sätt och kan utmanas i sitt sätt att tänka. Något som barnen
däremot själva funderat kring är ”Hur hamnade trollet under bron?”.


Skräpplockar Britta kom förbi oss i tisdags och undrade om barnen på Kojen hade sett något skräp på avdelningen. Barnen var väldigt hjälpsamma och hjälpte Britta att leta efter skräp. Efter mycket letande hittade barnen tre äggkartonger. Skräpplockar Britta som gillar återvinning och återbruk föreslog för barnen att de kunde göra något nytt av äggkartongerna och inte slänga dom. Under veckan har barnen därför fått skapa påskkycklingar av äggkartongerna och vi har både målat och limmat fjädrar i detta skapandeprojekt. Har vi tur kommer kanske Britta tillbaka och tittar på våra fina kycklingar? Att arbeta med återbruk av sådant som annars skulle slängas kan vara ett sätt att konkretisera hållbar utveckling för de yngsta barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar