Den här veckan har flera av barnen
från Kojen varit i skogen och letade skräp ihop med Skräpplockar Brittas kompis
Bibbi. Skräpplockar Britta hade skickat ett brev till oss med ett uppdrag om att hjälpa till att plocka upp skräp i skogen. Barnen hade mycket lätt att urskilja vad som var skräp i naturen och vad som var naturmaterial. Det som var skräp plockades i plastpåsar och togs med tillbaka till förskolan. Bibbi som kan mycket om skräp hjälpte barnen att hitta rätt i vårt
soprum sen när vi kom tillbaka. Kojen har i sitt arbete med skräp och hållbar utveckling haft fokus på
sortering. Vad får exempelvis kastas i papperskorgen och vad kan t.ex.
sopsorteras? Vi jobbar på att bli ännu bättre tillsammans!
I barnens lekar kan vi se att barnen kan urskilja likheter och olikheter och just nu förekommer mycket spontan sortering i barnens lekar och vi pedagoger finns där och hjälper
barnen att sätta ord på det vi ser.
Vi har ett språkutvecklande arbete
där vi vill fokusera på olika matematiska begrepp, taluppfattning, sortering
och klassificering. Sagor kan vara en bra utgångspunkt för att möta, uppleva
och undersöka matematik samt utveckla språk, kommunikation men även leken. Vi
har lånat boken om Bockarna Bruse från bokbussen och har den även som sagopåse med konkret material och den fascinerar barnen.
Häromdagen byggde ett av barnen en bro och sa direkt att det var ”Bockarna
Bruses bro”. Dock var det lite läskigt att gå över bron själv ifall trollet
skulle komma men efter att vi tillsammans tittat många gånger under bron vågade
barnet gå över.

För att utveckla leken tog vi en
annan dag bilar istället för bockar, en docka fick bli trollet. Eftersom
barnen blivit väl bekanta med sagan nu kan de kategorisera bilarna som bockarna
och leka sagan med ny rekvisita och med hjälp av nya begrepp. Vem är det som
trampar på min bro blev istället ”vem är det som brummar på min bro” ”det är
bara jag den lilla bilen, ta inte mig jag är så liten, ta mellanstora bilen istället”! Leken
blir en form av regellek som är enkel och tydlig och går till på samma sätt
varje gång. Det gör att många barn snabbt kan lära sig och delta i leken.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar