Att göra klart en rymdraket med barnen tar tid. Plötsligt kommer de på något nytt som behövs. I ateljén har fantasin flödat och barnen bubblar med idéer. Hela barngruppen har varit delaktiga på något sätt. Genom det gemensamma bygget skapar det en vi-känsla i gruppen . Här jobbar vi med hållbara relationer genom samarbete. Vi lyssnar på varandras idéer, turas om och hjälps åt.
Nu när raketen är klar kom äntligen rymdvarelsen Paxi på besök från rymden.
Paxi säger:
”Har jag kommit rätt, är jag på jorden”
”Vad finns det för spännande att göra på jorden”?
”Vad kan man hitta på jorden”
Barnen säger;
”Vi bor på jordklotet”
”Vi är människor”
”På jorden finns träd, buskar , stenar och hus”
” På jorden kan man leka på en lekpark och sitta och äta äpple. Man kan också gå ut och titta på alla fina fina löv”
Innan Paxis ankomst förberedde barnen även frågor till Paxi. Att förstå vad ”en fråga” innebär var ingen självklarhet. Vi tittade tillsammans i böcker för att se vad barnen blev nyfikna kring.
”Kan man bära solen”?
”Finns det mat och vatten i rymden”?
”Varför svävar man i rymden”?
” Hur lång tid tar det att åka till rymden”?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar