”Dom här är lika”
Social språkmiljö i förskolan går ut
på att vi pedagoger, genom miljön, material eller samspel, försöker skapa
möjligheter för barn till samtal och diskussioner som t ex att ställa
tankeväckande frågor, utmana barns språkbruk samt uppmuntra barnen till att
berätta och fantisera. Utifrån
vårt fokuserade läroplansmål som handlar om att barnen ska få ett intresse för
berättelser, bilder och texter utifrån olika medier erbjuder vi dem flera olika
material såsom böcker, texter, digitala verktyg och bilder för att de ska få möjlighet
till nya erfarenheter. Här har barnen hittat likheter i bilder och böcker med
konkret material. Tillsammans tittar vi och reflekterar kring det barnen
upptäcker. ”Vad är lika och vad är olika?”
Denna vecka har vi dessutom haft som mål att göra
barnen uppmärksamma på och samtidigt ge dem möjligheter att urskilja likheter och
skillnader i sagan Alla får åka med. Barnen vill gärna placera både
flickan och pojken fram i hytten på lastbilen, fast det i själva sagan bara är flickan
som sitter där fram och kör, medan tomten, grisen, nallen och hunden får åka bak på
flaket! Att kunna kategorisera och sortera är grundläggande matematik och sortering är ett naturligt
inslag i de yngsta barnens vardag. Sortering för de yngsta barnen innebär att
de strukturerar sin verklighet och upptäcker olika föremåls likheter och
skillnader.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar